2024 lesz az eddigi legvegánabb év

Két iparági jelentés is egyetért abban, hogy a vegán élelmiszerek, különösen a növényi eredetű tengeri ételek és az egyszerűsített húsalternatívák 2024-ben is egyre nagyobb népszerűségre tesznek szert a fogyasztók körében. Ahogy közeledünk 2024 felé, a trendelőrejelzések továbbra is azt mutatják, hogy a növényi alapú étkezés a modern étrend sarokköve lesz. Míg az elmúlt években a vegán hamburgerek voltak a megatrendek, a The Specialty Food Association (SFA) és a Whole Foods Market által kiadott jelentések szerint most a növényi alapú tenger gyümölcsei lépnek reflektorfénybe, mint a 2024-es trend, amelyre figyelni kell.

Összességében mind az SFA, mind a Whole Foods úgy találja, hogy a fogyasztók az egyszerűbb, kevésbé feldolgozott élelmiszereket keresik, amelyek az érték és a fenntarthatóság felé hajlanak. „Az éves élelmiszeripari trendeket előrejelző listánk egy módja annak, hogy elhúzzuk a függönyt a vásárlók előtt, és betekintést nyújtsunk abba, hogy vásárlóink és gasztronómiai szakértőink mit tartanak szem előtt a következő évben” – mondta Cathy Strange, a Whole Foods Market élelmiszer-kultúra nagykövete és a Trends Council tagja egy nyilatkozatban. „A konkrét termékösszetevők és íztrendek, valamint az élelmiszeriparban tapasztalható növekvő mozgalmak közül alig várjuk, hogy lássuk, ezek a trendek lendületet kapnak az előttünk álló évben” – mondta Strange.

VegNews.PlantfoodTrends.WholeFoodsMarket

Növényi alapú öleli át a teljes értékű élelmiszereket

A Whole Foods Market kilencedik éves trendjelentése – amelyet 50 gyűjtő, vásárló és gasztronómiai szakértő állított össze – kifejti, hogy a növényi alapú ételek még mindig nagy trendnek számítanak, és az alapanyagokhoz való visszatérés útján haladnak. A trendfigyelők szerint 2024-ben a hangsúly az olyan teljes értékű élelmiszereken lesz, mint a gomba, a dió, a tempeh és a hüvelyesek.

A Whole Foods szerint ez az elmozdulás nagyrészt a fogyasztók által vezérelt, mivel egyre többen óvakodnak a feldolgozott élelmiszerektől, és olyan alternatívákat keresnek, amelyeket természetesebbnek éreznek. A gomba az SFA és a Whole Foods szerint is folyamatos trend, mivel sokoldalúságáért az ágazatokban is nagyra becsülik. „Az emberek minden élelmiszer- és italkategóriában felfedezik a gombát, és a termékfejlesztők megtalálják a módját, hogy az ősi bölcsességet új, sóvárgó élelmiszerformákba szőjék bele” – mondta Kantha Shelke trendspotter egy nyilatkozatában.

Összességében úgy tűnik, hogy a fogyasztók többet követelnek a növényi alapú élelmiszerektől – nem csak húsmentes, hanem egészségközpontú és átlátható forrásból származó élelmiszereket is, és a márkák felkapják ezeket az aggodalmakat. A Whole Foodsnál a Meati Foods kihasználja ezt a trendet a vegán csirke-, steak- és szárított hústermékek sorával, amelyeket micéliumból (gombagyökérből) állít elő. A vállalat a két jelentésben azonosított fenntarthatósági trendet is megragadja, mivel egy teáskanálnyi gombagyökér spórából mindössze négy nap alatt több száz tehén húsának megfelelő mennyiséget tud előállítani.

Növényi alapú tenger gyümölcsei 2024-re úsznak befelé

A növényi alapú tenger gyümölcsei már évek óta trendi, és a Whole Foods 2021-ben közzétett első éves növényi alapú trendekről szóló jelentésében is a legjobbak között szerepelt. Abban az évben a növényi alapú tenger gyümölcsei 42,1 millió dollárt termeltek az Allied Market Research (AMR) piackutató cég szerint.

Az AMR előrejelzése szerint 2031-re az ágazat eléri az 1,3 milliárd dollárt, a növekedés elsősorban olyan tényezőknek tulajdonítható, mint a természetes óceáni erőforrások kimerülése, a globális vegán lakosság számának növekedése, a globális élelmiszer-ellátási láncra nehezedő nagyobb nyomás, valamint az állatjóléttel és a gazdaságokban történő kegyetlenkedéssel kapcsolatos fokozott tudatosság.

A Whole Foods 2024-et azonosítja, mint azt az évet, amikor az új és ínyencebb innovációk továbbra is izgalomba hozzák a kategóriát a vegán halkonzervek révén – egy szélesebb körű trend növényi alapú felfogása. Az SFA egyetért azzal, hogy a növényi alapú tengeri ételek – amelyek jellemzően szójából, búzából, borsóból és konjakból készülnek – jövőre nagy divat lesz.

És bár az olyan termékek, mint a garnélarák, rák, hal és homár növényi alapú változatainak újrateremtése a múltban nehéz volt, Chala June, az SFA Trendspotter szerint ez hamarosan megváltozhat. „Történelmileg ez kihívást jelentett a gyártók számára, mivel a textúrákat különösen nehéz utánozni” – mondta June egy nyilatkozatban. „De a technológia fejlődésével egyre több márka fog belevágni”.

A Konscious Foods (a Whole Foods fagyasztójában és szusihoz is kapható növényi alapú tenger gyümölcsei); a Seed to Surf (amely innovatív vegán tengeri konzerveket gyárt); a Good Catch (a vegán tonhal tasakok és fagyasztott termékek alkotói); és mások már most bemutatják ezeket a trendeket új termékeikben.

Fókuszban a fenntarthatóság

A fenntarthatóság nem új trend, de folyamatosan fejlődik és egyre fontosabbá válik, és áthatja a különböző élelmiszer-kategóriákat. A Whole Foods jelentése szerint a vízvédelem és a vízgazdálkodás új jelentőséget kap az élelmiszertermelésben. A kiskereskedő olyan új vízmárkákat vár, amelyek a gyümölcsök melléktermékeit használják fel, lényegében a hulladékot erőforrássá alakítva.

A víz innovatív megközelítése szélesebb körű változásokat jelez a fenntarthatóságról és az élelmiszertermelésről való gondolkodásban. A jelentés azt is megjegyzi, hogy a márkák egyre kreatívabbak a teljes élelmiszerrészek felhasználásával kapcsolatban. Például a kakaóhüvelyeket, amelyeket általában kidobnak, egyes élelmiszeripari termékekben teljes egészében felhasználják.

Egy másik példa a hajdina, amely a talaj egészségének javításában játszott szerepéről ismert növény, egyre népszerűbb összetevő. A környezeti előnyök kettősek: a hajdina segít helyreállítani a talajt, és az élelmiszerekben való felhasználása csökkenti a kevésbé fenntartható összetevők szükségességét.

Az SFA Trendspotterek egyetértenek abban, hogy a fenntarthatóság – amely kulcsfontosságú megkülönböztető jegy a növényi alapú élelmiszerek és állati eredetű társaik között – a 2024-es és az azt követő évek egyik legfontosabb trendje. „A regeneratív, az újrahasznosított és a fenntartható csomagolás nem csak divatszavak, hanem kulcsszavak a fogyasztók azon törekvésében, hogy jól étkezzenek, miközben jót tesznek” – mondta Jonathan Deutsch trendspotter egy nyilatkozatában.

Forrás: VegNews