Hogyan építsük be diétánkba a gombát?

Január 1-jén sok ember azt fogadja meg, hogy az új évben egészségesebben fog táplálkozni. Most azt szeretnénk megmutatni, hogy nem kell januárig várnod, hogy elkezdhess egy zsírszegény étrendet olyan ételekkel, amelyek táplálóak, laktatóak és ízletesek.

Tehát mi a tuti recept?

Jó barátunk, a gomba. Ha fogyni szeretnénk, a gomba a tökéletes választás. Könnyen beilleszthetők különféle ételekbe és már ma is segíthetnek egészségesebb táplálkozásban. Íme néhány a legjobb étrend-tervek közül, amelyek gombát is tartalmaznak.

  1. Ketogén (Keto) diéta
    Az első étrend, amelyet sokan elfogadnak újévi étrendjükként, a keto diéta. A Keto előnyben részesíti a kevés szénhidrátot vagy egyáltalán nem fogyaszt ilyet és a magas zsírtartalmú ételekre összpontosít, megkülönböztetve a listán szereplő többi alacsony zsírtartalmú étrendtől. A keto diéta egyik fő előnye, hogy csökkenti a vércukor- és inzulinszintet azáltal, hogy a szervezet anyagcseréjét a zsírok és a ketonok felé tolja el szénhidrát helyett. A keto diétás gombák pedig a legjobb kiegészítők közé tartoznak, hogy ezt a rendszert a következő szintre emeljék.
    Gomba a keto diétában
    A gombák rendkívül alacsony szénhidráttartalmúak és fantasztikus eszközként szolgálnak ahhoz, hogy tápanyagokat becsempészhessenek sok keto-ételbe.
  2. Paleo
    A Paleo diéta a sovány húsok, halak, gyümölcsök, zöldségek, diófélék és magvak fogyasztását szorgalmazza – alapvetően teljes értékű élelmiszerek, amelyek nagyjából tízezer évesek. A tejtermékek és a gabonafélék mértékkel megengedettek.
    Gombák a paleo étrendben
    Ide is tökéletesen illik bármilyen alakú és méretű gomba, mivel feldolgozatlan és megtalálhatók a természetben.
  3. Whole30 diéta
    A Whole30 diéta egy 30 napos diéta, amely a cukor, az alkohol, a gabonafélék, tejtermékek és hüvelyesek elhagyásával kezdődik. A 31. napon lehet elkezdeni visszavezetni ezek egy részét a napi étkezésbe. A Whole30 diéta számos egészségügyi előnnyel járhat, többek között: zsírcsökkentés, jobb energiaszint, egészségesebb alvásminőség, csökkent étvágy, erősebb sportteljesítmény.
    Gomba a Whole30 étrendben
    A gomba az alacsony zsírtartalmú diéta minden részében megállja a helyét és csodásan feldobja a Whole30 receptjeit.
  4. DASH diéta (a magas vérnyomás megállítására)
    A DASH diéta az alacsony nátrium-, de magas kálium-, kalcium-, fehérje- és rosttartalmú élelmiszerek fogyasztására összpontosít, például gyümölcsök, zöldségek, teljes kiőrlésű gabonák, sovány fehérje és alacsony zsírtartalmú tejtermékek.
    Gomba a DASH étrendben
    Gazdag és sokoldalú „umami” ízük miatt a gomba tökéletes kiegészítője az ilyen típusú étrendnek.
  5. Flexitárius
    A flexitárius (vagy egyesek szerint félvegetáriánus diéta) egy olyan étrend, amely ösztönzi a növényi eredetű élelmiszerek gyakori fogyasztását, ugyanakkor mértékkel megengedi a húst és más állati eredetű termékeket.
    Gomba a flexitárius étrendben
    A legjobb a “Blend” főzési technika alkalmazása, azaz keverj finomra vágott gombát darált hússal. A Blend egy technika azok számára, akik csökkenteni akarják a kalóriát, a koleszterint és a nátriumot az élvezetes táplálkozás feláldozása nélkül.
  6. Mayo Clinic diéta
    A minnesotai Mayo Clinic által kifejlesztett diéta nem csak arra összpontosít, hogy mit eszel, hanem az általános életmódodra is. Két fázisa van: „Veszítsd el!”, ami elindítja a fogyás folyamatát és „Éld meg!”, ami segít az új egészséges szokások folytatásában és fenntartásában.
    Gomba a Mayo Clinic étrendjében
    A Mayo Clinic diéta elősegíti a húsfogyasztás csökkentését; ezért a steak vagy marhahús pogácsák helyett a Portabella gomba ízletes módja lehet a húsmentes étrendnek. A laskagomba egy másik nagyszerű alternatíva „húsos” állagával és robusztus umami ízével, amely kiváló választássá teszi a tenger gyümölcsei utánzásához.
  7. Terápiás életmódváltások (TLC) diéta
    Középpontjában a szív egészsége áll, a koleszterin csökkentésére összpontosít.
    Gombák a TLC étrendben
    A gomba koleszterin- és telített zsírmentes élelmiszer, ami azt jelenti, hogy könnyen hozzáadható bármilyen ételhez a hús helyettesítésére a koleszterin csökkentése érdekében.
  8. Volumetrikus
    Barbara Rolls, Ph.D. létrehozta, a Volumetrics az alacsonyabb kalóriatartalmú, de nagyobb mennyiségben fogyasztott ételekre összpontosít. Ennek a diétának az a célja, hogy kevesebb kalóriával teltebbnek érezze magát, ami fogyást eredményez.
    Gomba a Volumetrikus étrendben
    A Volumetrikus a magas víztartalmú élelmiszereken alapul, így a gombák ideálisak ehhez a diétához. A friss gombák 90-95%-a vízből áll és alacsony kalóriatartalmúak, 100 gramm friss gomba mindössze 22 kalóriát tartalmaz.
  9. Súlyfigyelők
    Fogyás helyett inkább az egészségre és a jólétre összpontosítson.
    Gomba a WeightWatchers étrendben
    Mindenféle és fajta gomba fogyasztása megengedett, mert nulla pontosnak számít ebben az étrendben, azaz bűntudat nélkül becsempészheted egy-egy étkezésbe. Például készíthetsz hamburgert 80% darált marhahúsból és 20% finomra vágott gombából.
  10. Alacsony FODMAP diéta
    A FODMAP jelentése fermentálható oligo-di-monoszacharidok és poliolok. Kutatások szerint ezek a szénhidrátcsoportok gázképződést, puffadást és esetleges problémákat okozhatnak az irritábilis bél szindrómában szenvedők számára.
    Gomba az alacsony FODMAP étrendben
    Az alacsony FODMAP-tartalmú gombák közé tartozik a laskagomba (0,54 mg mannit) és az ördögszekér laskagomba (0,60 mg mannit). Az elkerülendő magasabb FODMAP fajták közé tartozik a shiitake (10 g mannit) és a fehér csiperkegomba (6 g mannit).

Forrás: Monterey Mushrooms