Dvitamin

A szervezetnek szüksége van D-vitaminra a kalcium és a foszfát egyensúly fenntartásához, amely csontjaik egészségéért felelnek. A D-vitamin hiány növeli az angolkór és a csontritkulás kialakulásának kockázatát és nagyon fontos az immunrendszer, a központi idegrendszer működéséhez és az izmok fejlődéséhez is. Plusz, egy egyre több bizonyíték utal arra, hogy normális D-vitamin szint fenntartása hozzájárul a szívbetegségek, a 2. típusú cukorbetegség, a magas vérnyomás és a vastagbélrák kockázatának csökkentéséhez.

A D-vitamin élelmiszer-források közé tartoznak az olajos halak (lazac, tonhal, makréla, szardínia), a marhamáj, a tojássárgája (ezzel megerősítve azt az elméletet, hogy a tojásfehérje omlett az ördög étele) és a teljes zsírtartalmú tejtermékek, mint a tej és a vaj. A D-vitaminnal dúsított csökkentett zsírtartalmú tejtermékek is jelen vannak a piacon, de a D-vitamin bevitele továbbra is alacsony. A legtöbb ember táplálékból a napi szükséges D-vitamin mennyiség alig 10%-át szerzi, bízva a napsugárzásban és étrend-kiegészítőkben.

Több hal és tojás fogyasztása ésszerű néhány ember számára, de ezeket nem tudja az ember megenni, az rossz hír. És ez az, amiért érdemes megbarátkozni a gombával!

A gomba természetes módon állítja elő a D-vitamint, amikor napfény éri vagy más UV fény. De a legtöbb gombát sötétben termesztenek, így a termesztett gombának alacsony a D-vitamin tartalma. A szupermarketekben kapható 100 gramm gomba (kb 3 fej) 1-5 mikrogramm közötti D-vitamin mennyiséget tartalmaz, miközben az ajánlott napi D-vitamin bevitel 5-15 mikrogramm közötti és még ennél is magasabb idősebbek esetén.

Amíg a boltban vásárolt gombában mérsékelt mennyiségű D-vitamin van, a gombák képesek arra, hogy több, mint 20 mikrogrammot állítsanak elő belőle, miután néhány órát eltöltöttek a déli napsütésben. A kutatások azt bizonyítják, hogy egy órára a téli déli napsütésre kitett gomba 100 grammonként kb. 10 mikrogramm D-vitamint állít elő, amely a napi ajánlott bevitel tetemes része.

Most, ha nem sugározod a saját gombádat, van egy másik megoldás. Ha a frissen leszedett gombát néhány villantás ultraviola fénynek teszik ki közvetlenül szedés után, gyorsan termelnek D-vitamint, miközben megmarad jó kinézetük és tápértékük (túl sokáig a napon hagyva megbarnul és összeszárad). Ezek a magas D-vitamin tartalmú gombák nagyon kreatív módon D-vitaminos gomba néven kerülnek forgalomba és Ausztrália, Új-Zéland egyes boltjaiban már elérhetőek. 100 gramm ilyen D-vitaminnal dúsított gomba fedezi a napi D-vitamin bevitelt.

A gomba nagyon könnyen beilleszthető a napi táplálkozásba, finomra vágva a bolognai szósz része lehet vagy fokhagymával és vajjal megpirítva remek kiegészítője a rántottának és pirítósnak. A pirított csiperke szintén remek alternatíva hamburgerbe, mint húspogácsa, attól függően milyen formában szereti!

Forrás Fitness Wonderland